Partnerzy serwisu:
Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
22-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Stadler

Podziel się ze znajomymi:

Węgiersko-austriacki przewoźnik kolejowy GySEV w ubiegłym roku zamówił 9 pięcioczłonowych Flirtów z myślą o obsłudze dłuższych tras. Od tego czasu częściowo wykorzystano prawo opcji, rozszerzając umowę o kolejne 2 pojazdy. Stadler pokazał natomiast nowe wizualizacje pociągów.

GySEV to jeden z ciekawszych przewoźników kolejowych w Europie. Znana na rynku austriackim jako Raaberbahn spółka joint venture należy do dwóch państw – Węgier (72% akcji) oraz Austrii (28% akcji). Do 2024 roku 6% udziałów posiadał ponadto Strabag, austriacki koncern budowlany, należący do największych w Europie Środkowej. Ciągłość jej działalności i niezależność od państwowych przewoźników po I wojnie światowej zagwarantowano w słynnym traktacie pokojowym z Trianon. Przetrwała także czasy Węgierskiej Republiki Ludowej. Większa część sieci kolejowej obsługiwanej przez GySEV znajduje się na Węgrzech. Spółka realizuje nie tylko przewozy pasażerskie, ale również towarowe. Jej park taborowy należy obecnie do najmłodszych w Europie, za sprawą zrealizowanych w ostatnich latach inwestycji.

Jak informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego”, w ubiegłym roku w kwietniu GySEV zamówił z myślą o obsłudze dłuższych tras 9 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt produkcji Stadlera. Inwestycję kredytować będzie Europejski Bank Inwestycyjny. W umowie przewidziano prawo opcji, obejmujące dostawę kolejnych 4 pojazdów, w ramach którego zamówiono już dodatkowe 2 sztuki. Przypomnijmy, że nowe jednostki elektryczne będą budowane częściowo na Węgrzech, gdzie w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok wykonane zostaną nadwozia, a częściowo w Polsce – w Siedlcach na Mazowszu. W pojazdach znajdzie się 280 miejsc siedzących 2. klasy oraz 32 fotele 1. klasy. Produkcja nadwozi w Szolnok ruszy jeszcze w tym roku – już jesienią. Przypomnijmy, że mają one wejść do eksploatacji na przełomie 2027 i 2028 roku, na trasach z Budapesztu do Sopronu i Szombathely. 

Warto dodać, że są to pierwsze nowe zespoły trakcyjne na Węgrzech od 30 lat, które zostały zakupione z myślą o obsłudze połączeń dalekobieżnych. Stadler w ostatnich dniach zaprezentował również nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV, w tym wizualizacje przestrzeni pasażerskiej. Choć było wiadomo już wcześniej, że pojazdy w ramach rzeczonego zamówienia zostaną wykonane z alternatywnym wariantem ściany czołowej, jej obecność zwraca uwagę już na pierwszy rzut oka – bardziej opływowe czoło i pionowe reflektory przywołują na myśl dynamikę i szybkość. Zastosowany zostanie jednocześnie odświeżony schemat malowania – kolory żółty i zielony, będące znakiem rozpoznawczym GySEV, są w nim oczywiście obecne, jednak dominują metaliczny odcień koloru szarego i ciemny pas okienny.

Wnętrze pojazdów na wizualizacjach przedstawia się jako stonowane i eleganckie – dominują jasne panele, przełamywane przez grafitowe fotele z grafitowo-zielonym lub brązowym obiciem, a także liczne elementy wykończenia z drewna lub imitacji drewna (np. rozkładane stoliki, czy panele przy połączeniach między członami oraz z boku maszyny vendingowej), które dają poczucie przytulności. Jak informuje szwajcarski producent, design nowych Flirtów został opracowany przez niego wraz z GySEV i zespołem projektowym Innova. Warto dodać, że Flirty są już obecne w parku taborowym tego przewoźnika. Są to zarówno pojazdy pierwszej generacji, jak również obecnej. GySEV wykorzystuje także Desiro ML produkcji Siemensa, starsze austriackie spalinowe wagony silnikowe oraz składy wagonowe, prowadzone zarówno przez starsze lokomotywy elektryczne i spalinowe, jak i nowoczesne Taurusy i Vectrony.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Tabor i technika

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Mikołaj Kobryński 15 września 2025

Więcej KISS-ów na Słowacji

Tabor i technika

Więcej KISS-ów na Słowacji

Mikołaj Kobryński 12 września 2025

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Tabor i technika

Zobacz również:

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Tabor i technika

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Mikołaj Kobryński 15 września 2025

Więcej KISS-ów na Słowacji

Tabor i technika

Więcej KISS-ów na Słowacji

Mikołaj Kobryński 12 września 2025

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij